Leka med uppdraget |
En bild av ljung på berg = Ljungberg. Kanske var det just på denna plats i Bohuslän min farfar, stenhuggaren Carl Johan Peterson, antog det namnet, omkring år 1900. |
Och här är jag själv, Bo Krister, spänd på att få veta vad livet innebär. |
Vår svenska Bibels Gamla testamente innehåller inte bibelböckerna i den ordning
som Jesus och apostlarna lärde känna Skriften (Luk 24:44). Det är synd att
Krönikeböckerna i den svenska Bibeln inte som i den hebreiska kanon avslutar
GT, för detta rymmer flera poänger. Att de som nu är fallet framstår som en
tjatig och oprecis upprepning av Samuels- och Kungaböckerna är oförtjänt och
har givit Krönikeböckerna ett dåligt utgångsläge när det gäller att fånga uppmärksamhet
och väcka intresse. Hur skall de då läsas?
Med troligt undantag för profeten Malaki är de de senast författade böckerna i GT.
Med rätt stor sannolikhet är det Esra den skriftlärde som mot slutet av 400-talet
hållit i pennan. Det är till hjälp för förståelsen att se Krönikeböckerna i det
sammanhang där de skapades: c:a 100 år efter at de första judarna under Serubbabel
återvänt till Jerusalem från Babylonien, med åtföljande tempeluppbyggnad,
reformation och stadsmursuppbyggnad.
Frågorna kvarstod: hur kunde exilen ske? Hur kunde Davids ättlingar på tronen
besegras? Hur kunde Salomos tempel förstöras och gudstjänsten upphöra?
Om man
inte gick till botten med dessa frågeställningar och vann tillfredsställande
svar på dem skulle ju osäkerheten bli bestående: hade man kanske en ny katastrof
att vänta? Uppenbart var ju, att man inte kunde förlita sig på Guds löften på
samma sätt som innan Juda rikes fall -- men hur?
I Bibeln är historien nyckeln till framtiden. Det är i Nya testamentets sista bok
det slaktade Lammet - alltså i bildspråk en åminnelse av frälsningshistorien - som
kan bryta sigillen till bokrullen och därmed öppna för framtiden.
Precis på samma sätt söker sig Esra tillbaka till det bärande i det förgångna när
han vill ge sina landsmän tro för famtiden. Han kan inte göra det med annat än de
profetiska försoningsförebilder som stod honom till buds och med den profetiska
insikt Gud gav honom (1Petr 1:10-12), men han träffar ändå rätt jämfört med NT.
Första Krönikebokens nio första kapitel är släkttavlor. De börjar med Adam och har
som syfte att besvara frågan:"Är Gud fortfarande intresserad av oss?" Svar:"Det
har Han alltid varit." Guds utväljande kärlek visavi de återupprättade judarna
började varken med uttåget ur Egypten eller med kund David, utan med själva skapelsen.
Vidare vidgas återupprättningsperspektivet hos Esra till att gälla 'mitt
folk Israel' (11:2), 'alla israeliterna'(16:3), 'hela Israel'
(18:14). De återupprättade var från såväl Nordriket Israel som från Sydriket Juda (9:2,3).
Redan Esra röjer samma omsorg om helheten som senare Jesus: "Jag ger dem evigt liv,
och de skall aldrig någonsin gå under, och ingen skall rycka dem ur min hand"
(Joh 10:28 - skrivet för att möta återkommande anfäktelser hos en återupprättad
lärjungaskara som några årtionden tidigare i förnekelsen upplevt en inte mindre
katastrof utanför staden Jerusalem).