Leka med uppdraget |
En bild av ljung på berg = Ljungberg. Kanske var det just på denna plats i Bohuslän min farfar, stenhuggaren Carl Johan Peterson, antog det namnet, omkring år 1900. |
Och här är jag själv, Bo Krister, spänd på att få veta vad livet innebär. |
Lovad vare Guds namn
från evighet till evighet.
Ty vishet och makt tillhör honom.
Han låter tider och stunder skifta,
han avsätter kungar och tillsätter kungar,
han ger de visa deras vishet
och de förståndiga deras förstånd. 2:20,21 (FB)
Daniel var som ung, kanske knappt tonårig, med om den första deportationen
från Juda rike till Babylonien år 605 f.Kr. Det skulle dröja 19 år innan
Jerusalem föll för Nebukadnessars härar. Man behandlade de judiska pojkarna väl.
Då de på grund av matföreskrifterna i Mose lag inte ville äta kungens mat, gavs
tillåtelse för dem att enbart leva på grönsaker och vatten, kap 1.
När nu samme Nebukadnessar som brutit ned Juda rike haft en dröm och av sina spåmän
krävt besked inte bara om uttydningen utan även om själva drömmens innehåll (2:11 f),
svarar de upprört att detta är en omöjlighet.
De gör det på arameiska, det internationella språket på denna tid. Daniels bok är
här (2:4b - 7:28) skriven inte på hebreiska utan på arameiska. Poängen kan vara,
att innehållet i detta avsnitt inte bara rör det judiska folket utan är en angelägenhet
för hela världen, så t.ex. synen med de fyra djuren, kap 7.
Här är det av stor vikt
hur det andra djuret, björnen, tolkas (7:5). Menar man att det medisk-persiska riket
är en enhet (vilket är troligt, "Mediens och Persiens lag," 6:15) blir det fjärde
djuret, som är "mycket förskräckligt, fruktansvärt och starkt, (7:7), en utsaga
om Romarriket. I ljuset av att 'den profetiska klockan' står stilla under församlingens
tid (jfr Ef 3:5,6), kan vi idag se hur Daniels sjunde kapitel åter får världspolitisk
aktualitet, när nu judarna i stora skaror har återvänt till landet Israel, och de
frälsningshistoriska perspektiven åter börjar gälla. Detta är ett möjligt tolkningsperspektiv.
Det är alltså Daniel, som kan berätta såväl dröm som uttydning för Nebukadnessar. Ja,
vissserligen är denna hemlighet outtydbar, "Men det finns en Gud i himlen som kan
uppenbara hemligheter..." (2:28).
Livet är, trots höga positioner i den babyloniska administrationen, inte helt enkelt
för Daniel och hans tre ungdomsvänner. De får åter och åter bevisa sin trohet mot
Gud (3:12; 6:10), och Herren griper in och bevarar dem. Hananja, Misael och Asarja
går oskadda ur en brinnande ugn (kap 3), och Daniel kan utan skada lyftas upp ur
en lejongrop (kap 6).
Tidigt i Israels historia har Josef klarat såväl liv som gudstro i den egyptiska kulturens
intriger och nu bevisas att detsamma är möjligt i Bablylonien.
Herren har alltså möjlighet
att bevara och bruka oss i vardagssituationer som i sig är helt gudsfrånvända. Du kan
likt Josef och Daniel vara helt i Guds vilja på din arbetsplats. Var bara trogen Herren
av hela ditt hjärta!
Daniels bok är en apokalyptisk profetia. Härmed menas att den i ett rikt symbolspråk
avslöjar händelser, som ligger långt fram i tiden. Många har konstruerat precisa scheman
för uttydningen, men jag avstår; den gåvan är inte given åt alla. Den som lever får se.
Dock: Gud är historiens och framtidens Gud och kap 12 når förbi det begynnande tjugoförsta
århundradet och vidare mot "en tid av nöd, som inte har haft sin like från den dag
människor blev till, ända till den tiden." (12:1)
Även denna "ändens tid" skall
bli en frälsningens tid för Guds folk.